torsdag 12. mai 2016

Tips til alle som vil på utveksling!


Jeg skrev dette innlegget da jeg var på utveksling i Tyskland i 2012. Jeg deler dette også her i håp om at det kanskje kan være til nytte for andre som ønsker å dra på utveksling! Du kan lese om hele utvekslingen på bloggen jeg skrev i Korea og Tyskland her: http://kristinsb.blogspot.no/

Mine tips til alle som vil på utveksling:




Dette er min tredje utveksling, så jeg begynner å få litt erfaring. Min første utveksling var i 2005-2006 på videregående i USA. Så Korea i 2011 og nå er jeg i Tyskland. Her kommer noen tips / erfaringer jeg har fått etter mine utvekslinger.

Tid / sted:
Min erfaring er at jo mer eksotisk sted du drar jo mer fantastisk oppelevlse får du. Å dra på utveksling til Korea er virkelig noe jeg er glad jeg gjordet. Ellers kan det også være lurt å dra steder uten alt for mange andre norske. Men tross alt, det er bedre å dra til mindre eksotiske steden enn å ikke dra!
Jeg vil anbefale alle som har tid og mulighet til å dra på utveksling i et år. Et semester går alt for fort, så et år er virkelig mye bedre. Jeg har alt begynt å syns det er kjipt at jeg ikke skal være i Tyskland i et år og jeg angra enormt på at jeg ikke kunne være lengre i Korea heller.
 Med tanke på fag er det ofte enklest å dra sånn at du slipper å ta fag som tilsvarer obligatoriske fag i Norge, men selv om det medfører litt mer arbeid er det fremdeles fult mulig å få erstattet emner. 
For å spare arbeid og utgifter har jeg valgt å dra til land med utvekslingsavtaler med NTNU i Norge. Da slipper jeg blant annet å betale skolepenger. Ellers kan det også være lurt å lete etter steder og skoler med mye engelske fag og med buddy-program eller andre sosiale eventer.

Før avreise:
Det er masse papirarbeid som må gjøres før du får dra. Så det viktigste tipset er enkelt og greit – START TIDLIG! Mange skoler krever at du får anbefalingsbrev fra forelesere i Norge, noe som ikke passer helt bra sammen med det norske skolesystemet. Men, da er det bare å gå å banke på dører til forelesere du har hatt og be de være snille og skrive et for deg. De fleste pleier å være greie å gjøre det.
Frister for stipend går også ofte tidlig ut. Drar du til Europa kan du få Erasmus stipend (jeg får 10 000 for oppholdet i Tyskland!) Hvis du drar utenfor Europa er det mulig å få NTNU stipend, men da er søknadsfristen ganske tidlig. (1.mars for våren)
Når du har søkt og fått skoleplass og alt det der så må du søke om forhåndsgodkjenning av fagene du har tenkt til å ta på utveksling. Denne søknaden sendes til instituttet, og du trenger å få forhåndsgodkjent disse før du kan søke om stipend fra lånekassen.  Heldigvis pleier det ikke å være så mye stress å få endret fagene senere. Da er det bare å sende en mail til instituttet ,også aksepterer de fort de nye fagene. Inntrykket mitt er at de fleste endrer fagene sine etter at de kommer fram, jeg gjordet det i Korea i hvertfall.

Bolig:
Bolig er noe av det som er mest stress med å dra på utveksling. Også her kan det være lurt å begynne tidlig. Mange byer har studentboliger og det er mange fordeler med disse blant annet er er de ofte sosiale og billigere enn å finne en hybel selv. Også er de som regel nærme skolen. Ulempen er jo så klart at standarden gjerne er mye lavere.
Språk:
Hvis du drar til et ikke engelsk språklig land kan du får støtte fra lånekassen til å ta språkkurs. Det som er vikrelig supert er at du som regel får et større stipend enn det språkkurset koster. Men lånekassa har noen strenge regler. Blant annet må du ta et fag på det språket du lærer deg. I tillegg er det krav om hvor mange timer språkkurset skal vare. Språkkurset må også gå over fire uker, hverken mer eller mindre. Og det må være ferdig før skolestart, og da er det offisiell skolestart, ikke når fagene dine begynner som teller.

Etter ankomst:
Når du har dratt så må du så klart skaffe deg helt nye venner. Og selvfølgelig er den enkleste måten å gjøre dette på å bli med på så mye som mulig. For å bli kjent med flere lokale, og ikke bare utvekslingsstudenter, så kan det være lurt å bli med på en idrett eller noe lignende. Mange steder er det fint mulig å prøve en helt ny idrett, så hvorfor ikke benytt muligheten når du er på utveksling til å prøve noe nytt? I Europa er Erasmus en fin mulighet for å bli kjent med folk, så let etter den lokale Erasmusgruppen på facebook. På utveksling har du mulighet til å få venner fra hele verden og det er jo en kjempe fordel til du kanskje skal ut å reise igjen senere. Jeg har nå gode venner i Japan, Hong Kong, Argentina, England og Australia, for å nevne noen.

Ellers er det også lurt å få ordnet billigst mulig transport så raskt som mulig, og du er også ganske avhengig av telefon med lokalt simkort. Jeg har på mine utvekslinger bare gått for å kjøpe en billig telefon og et pre-payed simkort.

Lykke til! Hvis noen syns dette var hjelpsomt eller har noen spørsmål så er det bare kommentere.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar