tirsdag 20. september 2016

Oktoberfest i Munchen / Munich

Oktoberfest, eller Wisen som det også heter, er en øl-fest som har blitt holdt i Munchen siden 1810. Det er en av verdens største folkefester og absolutt en opplevelse! I år holdes den fra 17.september til 3.oktober. I 2017 begynner den 16 september. Høsten 2013 bodde jeg i Munich og var derfor så heldig å få oppleve denne morsomme festen. Her kommer mine beste tips og min opplevelse av oktoberfesten det året!

Hvis du reiser fra Norge er det første du må gjøre å skaffe deg bolig og billetter. Oktoberfest er populært, så vær ops på at det ikke er lett å finne billige bolig (det ryktes at de som bor i nærheten tjener inn opp til tre måneders husleie under oktoberfest). Heldigvis er kollektivtransporten i Munchen bra, så det går fint ann å bo et stykke unna! Ellers er det viktig å møte opp tidlig hvis du skal ha håp om å få sitteplasser i noen av de mange teltene. Jeg oppdaget at klokken 14.00 var det senester jeg kunne komme hvis jeg skulle ha mulighet til å få plass.

Det er en del å gjøre på selve området. Du kan kjøre karuseller og gå rundt å se på boder. Ellers er pent pynta pepperkakerhjerter det de selger mest av. De smaker som helt vanlige pepperkaker, men er jo veldig fine å se på da. Det folk flest gjør på oktoberfest er jo selvfølgelig å drikke øl! Ølprodusentene fra Munchen og nærliggende områder har sitt eget telt og i dette teltet er det bare deres øl det selges. Ølet er spesialprodusert for oktoberfest og det *kan være lurt* å huske på at dette er sterkere enn vanlig øl! For de som ikke er alt for begeistra for øl så anbefaler jeg å prøvde Radler. Dette er øl blanda med sitronbrus som selges i noen av teltene. Teltene har også forskjellig musikk, fra mer poppmusikk til den klassiske Ompa-musikken!

Ølen i oktoberfest kommer i 1 liters glass!! Ikke akkurat noe vi er vant med fra Norge og det er en opplevelse å se servitørene bære disse. Det koster ca 10 euro for et glass med øl. Det er også mulig å få kjøpt mat i teltene og personlig syns jeg kyllingen (Hendel) var fantastisk!! Hvis noen reiser seg opp og står på bordet så betyr det at de skal prøve å styrte en hel øl!
Kun ølprodusenter innenfor Munchen's byområdet har lov til å produsere øl for oktoberfest. Disse er: Augustiner-Bräu, Hacker-Pschorr-Bräu, Löwenbräu, Paulaner, Spatenbräu og Staatliches Hofbräu-München.

Vi valgte å kjøpe oss Dirndl. Det var utrolig morsomt å ha dette på, og det gjorde opplevelsen litt mer spessiell. Du får kjøpt denne overalt i byen til varierende kvalitet og pris. Det samme gjelder for Lederhosen. Hvis du vil ha en billigere og enkel versjon anbefaler jeg å kjøpe en pakke med alt inkludert på et av kjøpesenterne i byen. Det blir varmt inne i teltene, så ikke ta på for mye klær.

Alt i alt var oktoberfest en veldig morsom opplevelse og jeg drar gjerne tilbake. Dirndlen har jeg også fått bruk for ved andre anledninger og jeg har noen øl-glass som en morsom suvenir!
Hvis du ikke ønsker å dra til Munchen for en oktoberfest så annbefaler jeg denne pretzel-oppskriften for å få litt oktoberfest hjemme! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar